Raffale. Kuhu on jäänud mÕpilaspilet?

Me ei jaksa enam lubadusi murda. Me ei jaksa enam lubada, et mÕpilaspilet tuleb "varsti" ning saada teada, et arendus kestab veel mitmeid kuid. Kõik, kes on jälginud Konnekti tegemisi, teavad, kui pikalt me oleme seda lubanud.

Me ei jaksa enam lubadusi murda. Me ei jaksa enam lubada, et mÕpilaspilet tuleb “varsti” ning saada teada, et arendus kestab veel mitmeid kuid. Kõik, kes on jälginud Konnekti tegemisi, teavad, kui pikalt me oleme seda lubanud. Seda pole endiselt. Me pole olnud läbipaistvad oma tegevustes, miks see nii palju veninud on ja mis edusamme me oleme teinud. See blogipostitus ongi selleks mõeldud. Ma ei kirjuta seda, et vabandada või kiruda. Kogu Konnekti tiim tahab vaid selgitada, mida me oleme kogu selle aja teinud, miks mÕpilaspilet pole endiselt valmis ja mida võid meilt tulevikus oodata.



Mida me teinud oleme?



mÕpilaspilet on tegelikkuses palju keerulisem teenus, kui esmapilgul paistab. Tavalises õpilaspiletis* on ühendatud 3 eri teenust: raamatukogu, söökla ja bussitransport. Sellele lisandub ka soodustust tõendava dokumendi funktsionaalsus paljudes muudes asutustes nagu muuseumites, rongitranspordis jms. Sellepärast on Konnekt pidanud alates esimesest hetkest koostööd tegema kõikide osapooltega ning arvestama nende soovide, vajaduste ja piirangutega.

Eelmise aasta 1. septembril käis Konnekti tiim kooli asemel Tartu linnavalitsuses ja rääkis mobiilse õpilaspileti ideest. Tol hetkel oli projekt kaugel reaalsusest: me ei teadnud isegi kõiki osapooli, kellega peame tehnilise lahenduse osas aru pidama. Siiski oli kohtumine oluline samm ning nö märkis ära rakenduse sünni. Tänu sellele kohtumisele ning abivalmitele inimestele linnavalitsuses saime edasised kontaktid tehnilise lahenduse väljatöötamiseks. Saime ka palju vajalikku kriitikat turvalisuse kohta, mis oli arendussuuna määramisel tohutult suureks abiks. Sellepärast pole siiski vaja muretseda, oleme meeletult arenenud ning praegune versioon on palju palju paremini disainitud (selle kohta saad uurida lähemalt siit või kirjutada otse meile).

Iga erineva alateenuse mÕpilaspiletisse lisamine nägi teistega sarnane välja. Uurisime välja, mis ettevõte haldusega tegeleb. Pidasime esimese kohtumise. Alustasime omapoolse arendusega, jagasime edasiminekuid ettevõtte ja linnaga. Saime kummaltki tagasisidet ja kuulsime nende edasiminekutest, arendasime edasi. Kuigi arvasime, et me teame päris hästi, mida vaja on, osutus reaalne teekond ikkagi käänuliseks ning arendus ei sujunud lihtsasti. Arendusraskused on olnud kogu teekonna jooksul pidev märksõna ning just seetõttu on mÕpilaspilet võtnud 3 kuu asemel aega 12 kuud.

Vaatamata takistustele oleme teinud ikkagi rohkem kui aasta otsa tööd. Oleme progenud, pidanud ärikohtumisi, kogunud gümnasistide arvamusi, parandanud disaine ja me oleme põhimõtteliselt valmis. Meil on olemas raamatukogude lahendus, ARNO** haldajatel valmis just söökla tarkvara, me allkirjastasime lepingu Linnavalitsusega. Süsteem on üles ehitatud ja kõik hammasrattad on õlitatud. Konnekt tuleb! Ja seekord päriselt.



Meie tiim lootis entusiastlikult, et mÕpilaspilet on valmis juba maikuus.





Miks on mÕpilaspilet veninud?



2020. aasta sügisel tulime Konnektiga välja enda arust ambitsioonika plaaniga – tulla turule mobiilse õpilaspiletiga. Oleme praeguseks teinud kokku ilmselt tuhandeid tunde tööd, et rakendus turule tuua, kuid me päriselt ei osanud ette näha probleeme, mis tekivad organisatsioonidevahelises arendustöös. 

Toon mõned põhjused, miks mÕpilaspileti launch aina edasi lükkus:

  • Sööklatesse vajalik arendustegevus ei alanud enne selle aasta septembrit. Kuna see polnud odav ning tegemist oli linna süsteemidega, pidime sööklate tarkvarauuenduse alustamiseks saama nõusse Tartu Linnavalitsuse, kes telliks ARNO haldajatelt uuenduse, mille abil Konnekti rakendus sööklates toimida saaks;
  • Me viisime oma tehnilises lahenduses läbi täieliku kannapöörde. Leidsime, et mugavaim on sarnane lahendus, kui on Apple Pay – paned oma telefoni lugeri vastu ning kaart on loetud. Kummalisel kombel tuleb aga välja, et seda on võimalik teha vaid Android telefonidega, sest Apple keelab kõigil äppidel peale enda omade seda funktsiooni kasutada (me kirjutame kindlasti ka sellest teemast blogipostituse, nii et stay tuned). Seetõttu pidime poole arendusprotsessi pealt ehitama kogu rakenduse ümber praegusele lahendusele. Õnneks oli selline muutus Konnekti kasuks, sest see muutis meie partnerite arendustöö lihtsamaks. Veel enam, nüüd saame toetada kõiki telefonimudeleid!
  • Polnud lepingut! Oleme erinevate osapooltega suhelnud alates eelmisest sügisest konsulteerinud ja pidanud aru nõudmiste, vajaduste, turvastandardite ja muu üle. Jõudsime lepinguaruteludeni alles selle suve lõpus. Suur osa mÕpilaspileti venimisest ongi tingitud turvalise platvormi nõuete paika panemisest. See, et Grete ja Paul mingi voodoo kokku programmeerinud on, poleks kindlasti piisav. See kood peab olema ka turvaline – selle jaoks oleme erinevaid turvanõudeid ja võimalikke rünnakukohti arutanud terve aasta;

Need on vaid mõned probleemid, millega oleme pidanud tegelema. Ükski neist polnud ületamatu ning tänaseks oleme need kõik lahendanud, aga iga raskus maksab meile ajas. Me oleme olnud ise päris naiivsed, et uskusime oma võimetesse tuua mÕpilaspilet turule 3 kuuga. See oleks raske ka meist kogenenumatele ja suurematele tiimidele. Aga see pole kõige hullem. Sulle valede ootuste loomine oli suurim viga, mida me kogu selle aasta jooksul korduvalt tegime. Me oleksime pidanud juba peale esimest hilinemist mõistma, et enne Linnavalitsusega kooskõlastatud kuupäevasid ei saa me lubada mÕpilaspiletit “varsti”.


Seega ma annan oma ausõna. Enam ei ole bullshit’i ja enam ei ole valesid. Kogu Konnekti tiim lubab nii.


Seega ma annan oma ausõna. Enam ei ole bullshit’i ja enam ei ole valesid. Kogu Konnekti tiim lubab nii.




Mis edasi?



Head uudised – kuna Konnektil on leping Tartu Linnavalitsusega ning sööklate arendus on valmis, saavad Tartu gümnasistid (v.a Tamme***) hakata Konnekti kasutama pilootprojekti raames juba 1. novembrist. Juhhuu!

Halvad uudised – nagu eelnevalt kirjutatust võis aimata ei ole mÕpilaspilet siiski veel ühistranspordis. Kuna Konnekt sõltub suuresti meie partnerite tehnilisest toest, ei saa me ise uut funktsionaalsust lisada ning me peame ootama. Meie partneri Ridango arendus ei valmi enne 2022. aasta kevadet, kuna tegu on suurettevõttega. Kuigi Ridango on suurepärane, väga vastutulelik ja tehniliselt võimekas partner, siis ettevõtte suuruse tõttu on nende arendusgraafik pikalt ette planeeritud ja kohati jäik. Siinkohal esitasime tiimis endile küsimuse – kas me lükkame launch’i veel üle poole aasta edasi ja murrame uuesti lubadusi? Või kas mÕpilaspilet suudab pakkuda juba täna reaalset väärtust? Leidsime, et saame piloodi ära teha ja järgmise aasta kevadel lihtsalt bussid lisada. Isegi, kui äpiga saab piiksutada ainult sööklas ja raamatukogus, siis usume tõesti, et Konnekt suudab juba praegu Sinu elu lihtsamaks muuta.


Lisaks sellele mõjutab meie otsust nö “pooliku” projekti lansseerimisel Sinu nõudlus! Me kuuleme üle päeva, kuidas keegi vajab Konnekti oma ellu, sest nende kaart jäi maha või kuidas rahakott oli koti põhjas kadunud. Me oleme juba 1,5 aastat öelnud “varsti saab”. Oleme tõesti sellest vastusest tüdinud. Ilmselt oled ka Sina – see ongi number üks põhjus, mis meie otsust suunas. Me teeme Konnekti raffale. Eelkõige Sinu probleemi parandamiseks. Aga pidev venitamine ei muuda midagi. Kui tahad õpilaspiletist vabaneda, siis lülitu 1. novembril Konnektile! Meie igatahes lülitume!


Ehk siis…

Raffale.



Yours truly,

Anita Algus

Konnekti tegevjuht & kaasasutaja




*- Kirjutan siin küll Tartu õpilaspiletist, kuid suuremates asulates töötavad need üpris sarnaselt.

**- Tarkvarasüsteem haridusteenuste haldamiseks, mida kasutab ka Tartu.

***- Sorri qutid, teie süsteem on erinev kõigist teistest Tartu gümnaasiumitest.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Loe veel

Plastikust pesulõksud

See on kõikjal! Isegi su p*rse all.

Tekitame alatihti enesele teadmata loodusele kahju. Kõikjal leidub plasti ja plasttooteid. Kuid kas Sa tead, mis kõik on plastist valmistatud?

Kasutaja maksab poes telefoniga.

NFC või QR? Ehk kuidas töötavad mobiilsed rahakotid?

Kindlasti oled kuulnud mitmest võimalustest, kuidas kasutada enda nutiseadet kui rahakotti – Apple Pay, Google Pay, mTasku või muu. Aga kuidas need töötavad? Kuidas need erinevad? Miks on üks parem kui teine? Siin postituses jagangi, kuidas sellised nutimakse rakendused päriselt töötavad.

Lae alla Konnekt

Konnekt läks katki!